En hemsk bekännelse...

God förmiddag, flanörer!

Jag har en hemsk bekännelse att delge er, kära vänner...

...JAG ÄR EN SPRÅKLIG STALKER!

Och va fasiken menar jag med detta? Jo helt enkelt att jag brukar lyssna på hur folk pratar.  På bussen, på Ica, i kön, lite överallt. Det är så fantastiskt roligt att lyssna på folk. Folk är roliga! Det blir ännu bättre när man sedan kopplar ihop med hur de ser ut och däreigenom analyserar varför de pratar som de gör.

Språksociologi är en mycket intressant del av vetenskapen. Varför kommunicerar folk på olika vis? Varför pratar män och kvinnor annorlunda? Varför ändras språket beroende på vem man pratar med? Den sista frågan är relativt retoriskt. Man vill underlätta den kommunikativa biten av samspelet genom att ändra språk beroende vem man pratar med. Borde inte människan som unik, tänkande varelse hålla fast vid sitt språk. Det pratas hela tiden att hålla fast vid sina åsikter och stå för den man är. Borde man inte hålla fast vid sitt språk och stå för det? Det skulle självklart inte fungera i praktiken men tanken är ganska kittlande. Tänk er banktjänstemän som svär öppet inför sina kunder, eftersom de pratar så hemma, när de är sig själva, eller bilförsäljare som pratar bebisspråk...

...världen skulle bli roligare....

Åter till mitt stalkeri. Ett gott råd för språkutveckling. Åk buss, lyssna på hur folk pratar, fundera kring varför de pratar som de gör. Du kommer absolut att få en rolig stund och du kommer utan tvekan att utveckla ditt egna språk. Den som tänker på sitt språk, utvecklar det....

Idag spelar Bossen i Washington...snart i Sverige och jag blir hemma. Det verker i hjärtat. Å andra sidan är WOAD turnén ganska lik Magic och den såg jag flera gånger. Jag får nog sitta framför forat och uppdatera och drömma mig bort när tiden är inne. Jag såg Bobby Jean från Ullevi i somras och mindes tillbaka. Jag gjorde en egen Madelainekakaepisod i mitt huvud och njöt. Bobby Jean en de finaste vänskapslåtarna som någonsin skrivits. Det ryktas i kretsarna att Bruce hade fått nys om Steves eventuella avhopp från E-street och skulle skriva en låt om det. Steve ligger i badet, Bruce kommer in och presenterar idén och frågar vad Steve vill kallas i låten. Steve svarar helt enkelt Bobby Jean och rockhistoria är skapad.

Tills dess...
Mannen i skuggorna

Kommentarer
Postat av: Martin aka "Rasko"

Hej Markuc, eller är det Marcus? Jag pallar inte med att trycka på "back-knappen" nu när jag kommit såhär långt. Jag ögnade igenom din blogg, mycket trevlig läsning, otroligt roligt att en språkbloggare som jag känner uppdaterar oftare än en gång i halvåret!



Föll ni förresten aldrig för den genialiska idén att ge er dotter Leah, som jag givetvis gratulerar till, det fantastiska tredjenamnet "Patti" efter Springsteens ständiga skugga?

2009-05-19 @ 22:44:05
URL: http://raskolnikov.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0