Betoning på det rätta stället...

God eftermiddag...språkvårdare

Att uppdatera min blogg är nog en av mina svagare sidor, däremot skäller jag gärna på mina studenter som inte gör det. Det ska bli intressant att utvärdera mitt bloggprojekt när kursen väl är slut. En första tanke är att det har fallit ganska väl ut och jag kommer fortsätt att använda mig av den undervisningsformen även i höst.

Jag diskuterade med en kollega idag om betoning och hur vi betonar orden vi använder. Han använde sin son som exempel. Hans favoritord var "kaka". Detta ord kunde enligt källan betyda en rad olika saker hur man betonade det. Det kunde betyda vanlig kaka, det kunde vara klocka, det kunde vara anka och så vidare. En tanke slog mig. Om nu språken är så avancerade varför inte göra som barnen: förenkla!

Använda sig av samma ord men med olika betydelser skulle i mina ögan underlätta en hel del i den svåra språkliga vardagen.

 Det finns en episod i South Park där kor pratar med varandra enbart genom att moo-a med olika betoningar. Vansinnigt roligt och vansinnigt enkelt.


En klassiker som säkert lärare har terroriserat er med under många år är:
Avrätta ej, benåda eller Avrätta, ej benåda.
Skriven är uttrycket inga större problem, att bearbeta men muntligt blir det en större match. En betoning kan betyda liv eller död.. betänk det kära vänner...

Tills dess...

Mannen i skuggorna


Kommentarer
Postat av: Frugan..

kommer du inte ihåg BUL?

2009-05-12 @ 15:13:36
Postat av: Anonym

Du svenska läraren. Jag tycker att semikolon ; är det fräckaste som finns i skriftligt tal. När kan jag använda det korrekt och inte som jag när jag tycker det är på tiden;? Sörjer att denna interpunktion har blivit helt åsidosatt i dagligt språkbruk.

2009-05-12 @ 21:58:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0