läggdags för länge sedan...

God kväll informationsmotorvägstrafikanter!

Söndag kväll och klockan är sova för länge sedan. Jag fastnade dock lite i mina studenters bloggar och jag kan gladeligen säga att min bloggidé verkar ha slagit ut väl. Det bloggas som bara den, och framför allt det bloggas om språk och språkliga fram- och snedsteg. Underbart att läsa, för en språknörd som jag...

Voltaire skrev någongång på 1700-talet att "den som skriver - krigar". Jag skulle utan tvekan kunna revidera hans tes till "den som skriver - utvecklas" eller "den som skriver - tänker" eller "den som skriver - har jävligt roligt och utvecklar sitt språk, och blir en bättre talande människa" eller " den som skriver - ...(fyll i själva)". Min poäng är, och som jag för många har påpekat, att så länge man funderar och reflekterar kring sitt språk så utvecklas det.

Min tvåårige son, Wilmer, är i det stadiet att han lär sig nya ord hela tiden och för var dag som går ser man nya framsteg. Det hade varit otroligt intressant att med mina tankar se in i hans huvud och se hur jag skulle reflekterat över hans språkanvändande. Det där blev ganska rörigt, fråga gärna någon gång hur jag menade. Vid vällingen/barntvsejouren idag konstaterade han att han inte gillar svamp (det var barn som plockade svamp på tv:n) men att han gillar glass, kött ovh välling. Han är nog coolast hela världen.

Helgen har i övrigt bestått av trappmålande, gammal och grå har blivit, efter 8 månaders slit, ny och vit.

Jag svor en harang över att de ledande nätbokhandlarna inte har Carl-Johan Vallgren på rea. Han är en fantastisk författare som bland annat fick Augustpriset 2002 för Den vidunderliga kärlekens historia en historia som bara bekräftar det vi redan vet - kärleken är det största vi har. Då jag inte hittade detta surfade jag in på Bob Hunds hemsida och såg att deras nya platta, med det underbara namnet Folkmusik för folk som inte beter sig som folk har kommit. Apropå språk så Tomas Öberg, sångaren och textförfattaren en mycket intressant människa. Hans texter lämnar ingen oberörd. De som inte älskar dom, surar över att de inte förstår. Herr Öberg har givit mig många fina stunder geonomåren ochdet är med stor glädje jag laddar podden me dom.

Läggdags...

Tills dess...

Mannen i skuggorna

Kommentarer
Postat av: Patrik

Roligt resonemang om din son. Det skulle vara riktigt kul att ta sig in i sin sons hjärna och reflektera deras tankar. Tycker du ska utveckla det på nästa lektion.



Ha det gött.

2009-03-31 @ 12:59:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0