Världen pluraliseras, hänger vi med?

God dag, kära vänner och annat löst folk!

I och med att det svenska språket ständigt utvecklas och influeras av andra språk så fick jag en liten tankeställare. Jag kom att tänka på CD loggan, den som finns med på något äldre CD skivor - typ Paul Mc Cartney, Flowers in the dirt eller liknande. Då till den språkliga biten; I en pluralisering av det svenska ordet CD-skiva så borde det rent grammatiskt bli "kompakt skiva skivor". Jag tror att i folkmun heter det CD-skivor när det egentligen borde heta CD:s Eller hur blir det egentligen?. I alla fall, folk som säger CD-skivor borde skämmas!




Jag tror att många av er säkert har varit med om, under er skoltid, att läraren har skrivit "DP-prov" stort på tavlan. Åter igen rent grammatiskt blir det "Diagnostiskt Prov Prov". Att det sista ordet upprepas.

Upprepening är ett annat intressant språkligt fenomen. I mitt gamla innebandylag hade vi av någon anledning väldigt många Mats. Smeknamnsvarianterna räckte till alla utom en, varpå han fick heta MatsMats, fantastiskt roligt, ungefär som Doctor Doctor med den engelska hårdrocksgruppen UFO UFO, eller hur var det  nu egentligen.

Just du läser jag John Ajvide Lindqvist Hanteringen av odöda, en bok om zombies. Väldig nördigt, men riktigt fängslande. I mina läspauser rullar mestadels Springsteen i spelaren. Har fastnat för Lost in the flood, en vass låt om en lokal racingslegends död. Springsteens tidiga verk var enastående berättelser, det saknar jag lite i dagens Springsteen.

Tills dess...

Mannen i skuggorna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0