Ett språkligt korståg och en vass femitopp....

God förmiddag kamrater!

På grund av betygsättartider har återigen uppdaterandet av bloggen fått ryka på tafsen men jag tackar ödmjukast för ni har haft förtroende och väntat tålmodigt. Min fantastiska Sv C - kurs är i princip slut, det är några handledningspass kvar för några studenter. Det som glädjer mig mest är att man på vissa kan se en väldigt stor språklig utveckling, vilket ger mitt uttalande om språkutvecklig vatten på kvarnen. Om man jämför det som en del skrev i januari med det som de skrev i maj så är det inte bara bättre och mer stilistiskt korrekt utan även skrivet med mer känsla (återigen denna viktiga känsla) och mer självförtroende.

Bloggprojektet föll väl ut och många i gruppen ämnar att fortsätta skriva, om men med en liten annan vinkel. Jag är nöjd så länge de skriver.

Angående rubriken är jag på god väg att starta ett språkligt korståg mot meningar utan subjekt. För att en mening ska vara komplett så ska det finnas minst ett subjekt och ett predikat. Exempelvis "Jag går" - där "jag" är subjektet och "går" är predikatet. Utan dessa två är meningen inte korrekt och språket faller. Det finns otaliga exempel på hur subjektet faller bort. Man talspråkiserar det skrivna språket och låter subjektet försvinna.

Ett exempel på det skulle kunna vara  "har prövat det många gånger, men det fungerade inte" - I det här fallet så är det det skrivna språket i ett informellt sammanhang, exempel mail, sms, eller msn. Men i det här fallet så vet man inte VEM som gör något i satsen, det vill säga subjektet och meningen faller. Mitt korståg har ett mål...

...ÅTERINFÖR SUBJEKTET I DET SKRIVNA SPRÅKET...

Låt detta meddelande spridas likt en löpeld över land och rike!

Så här i Springsteentider så tror jag att många är nyfikna på vilka som är bossens fem bästa låtar och här, gott folk, kommer de.

5. Tougher than the rest - En svår tid i Bruces liv som återspeglades i en fantastisk kärlekshymn
5. Point Blank - Delad femma, fantastisk, episkt berättande...man lever sig in i dansgolvet och hur han känner sig när han "dancing slowly"
4. Drive all night - Underbart vacker, känslosam, Ullevi ´08 kommer alltid finnas i mitt hjärta. Clarences tårar under andra saxsolot är bland det finaste jag sett.
3. Thunder Road - "Vi måste bara bort , vi måste nå ett bättre liv" En av tidernas bästa låter, alla kategorier.
2. Backstreets - Odödlig vänskap, lång, rockig, episk vacker...en värdig runner up.
1. Jungleland - DET KOMMER ALDRIG GÖRAS EN BÄTTRE LÅT! Denna är komplett - fantastisk text, rockig, underbar känsla och ett odödligt saxofonsolo. Det var tänkt att jag och min fru skulle haft saxsolot som bröllopsmarch, dock ville ödet annorlunda.

1, 2 och 3 är från "Born to run" - äger ni inte den så köp den, den kommer utradera alla era andra skivor.


Tills dess...
Mannen i skuggorna


Kommentarer
Postat av: Den riktiga Mackan

Härlig och bra blogg må jag säga! Dina formuleringar håller hög klass och jag får flash backs till c-uppsatstiden! Men vem fungerar som bollplank nu när jag i inte är nävarande?=) Ses snart! Hälsa la familia!

2009-06-04 @ 18:04:39
URL: http://ormbacken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0