Varför finns det ingen logik i det svenska språket?

God eftermiddag...

Varför finns det ingen logik i det svenska språket? Det kan man fråga sig. Min son, 2 år och 8 månader, pratar väldigt bra och väldigt logiskt. Han böjer  allting med ändelsen -or,

Exempelvis en byxa, flera byxor.

Här blir det självklart också:

en morot, flera morotor

Väldigt logiskt. Jag förstår honom så väl. I mitt jobb möter jag många med olika etnisk bakgrund. Jag förstår dom om det ibland blir fel. Ett axiom i denna reflektion är att det svenska språket är inte logiskt. Det vore enklare om det fanns en logik. På samma sätt borde det även finnas en logik i barns beteende. Sedan jag fick barn har sömn (eller bristen på det) har jag funderat i banor som. "Om vi vanligtvis lägger honom 7 och han då sover 12 timmar, så borde han om vi lägger honom 9 då sova till 9 dagen därpå" - Naturligtvis är det inte så...8ni kan nog räkna ut följden, trötta barn, trötta föräldrar och så vidare. Det finns ingen logik i barn, och det är, såhär avslutningsvis, ganska skönt...begreppet logik kanske inte finns alls? Ungefär som utrycket både snyggt och praktiskt...för det finns inte.

Tills dess...
Mannen i skuggorna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0