Twitter eller Facebook?

Hejsan kamrater!

Efter att ha mottagit svidande kritik angående min uppdateringsfrekvens så lovar jag nu på heder och samvete att den fortsättningsvis kommer att uppdateras något oftare än idag. Nog med ursäkter, kära vänner. 

Jag hörde en intressant "debatt" på riksradion idag. Man diskuterade huruvida Twitter eller Facebook var det rådande komprimeringsskrivningsforumet. Man pratade om vikten av att kunna förmedla. Facebookare hävdade att Twittrare endast skrev strunt och vice versa. Frågor som då dyker upp i huvudet är. Varför är det så viktigt med komprimerad skrivning? Varför måste man hela tiden meddela?

Jag har inga bra svar och jag är själv relativt inbiten Facebookare (läser mer än skriver). Finns det då några vettiga svar på dessa frågor? Jag vet inte men det fanns en tid då det skrivna språket var mer värt, där man värdesatte ett bra och ickekomprimerat meddelande. Idag verkar som om vikten av att höra av sig är större än att språket är bra, fyndigt och väl sammansatt.  Jag hörde dessvärre inte slutet på diskussionen men jag var bra sugen på att lägga mig i och hylla det längre meddelandet. Man pratar om mikrospråk och mikroblogg men jag undrar om inte den reguljära vinner mer mark i dagens samhälle. Där kan man tillåta sig att låte språket blomma ut och utveckla tankar och resonemang.


Mitt sommarhatobjekt, mikronovellerna blev något mindre hatat när jag hörde följande mikronovell:

For sale, baby shoes, never worn

Författad av Ernest Hemingway. Den, kära mikroförfattare i norra småland, den till skillnad från allt annat trams (bortsett från min då naturligtvis) berättar en historia. Varför säljer man, vad är det som har hänt, vem säljer, vad är deras bakgrund och så vidare, den väcker onekligen tankar.

Igår återupptäckte jag låten Retro Man med The Soundtrack Of Our Lives. En fantastisk bortglömd sak från Welcome to infant freebase. TSOOL var länge ett favoritband som nu har hamnat lite skymundan. Att återupptäcka dom var ungefär som att ta på sig ett par gamla byxor och i ena fickan hitta en hundralapp...

Tills dess...
Mannen i skuggorna...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0