Språklig coachning

Hejsan vänner!

Mitt jobb som lärare har numera utvecklats till också innefatta jobbcoach. Arbetsförmedlingen har lagt denna tjänst på 950 olika företag, små som stora, varvid vi är ett av dessa. Tanken med det är inte att vi ska hitta jobb åt arbetslösa utan hjälpa dem att bli mer attraktiva på arbetsmarknaden och förfina deras sökmetoder och intervjuteknik. Det ska bli riktigt roligt att sätta tänderna i denna uppgift. Framförallt ligger det lite i mitt intresse, då det är något liknande jag vill jobba med "jag blir stor". 

Något i framtiden som skulle vara fantastisk var om det fanns en marknad för språkligt coachning. Tänk er själva, kunden kommer och säger :

-Jag ska hålla en presention om detta och detta, hjälp mig utforma mitt språk så det det blir lämpligt

Eller :

-Jag ska ut med grabbarna och vara lite grabbig, hur passar jag in språkligt?

Denna tanke är otroligt kittlande men föga realistisk. Visst ökar marknaden för coachning men att bara syssla med språkcoachning kanske är lte vågat men att erbjuda tjänsten i samband med annat är inte helt omöjlig.

För övrigt är jag helt fast i Sopranos just nu. Jag har under , dess sändningstid,  systematiskt  ratat detta men nu verkligen insett dess storhet. Allra tuffast är det nog att se Little Steven Van Zant som Silvio Dante. Det känns konstigt att se honom utan bandana.

I musikväg har jag funnit en man vid namn James Last som spelar upphottad hissmusik i storbandsversion, gärna då otaliga varianter på kända verk. Otroligt roande, så mitt tips är Spotifya upp honom med en gång och dröm er.

Tills dess...
Mannen i skuggorna....

Kommentarer
Postat av: CoachCorner/Jimmy

Hej!

Jag tycker att du är en kanonidé på spåret, framförallt i kombination med något annat. Kanske personlig handledning i presentationsteknik med en "bonus" i form av coachning av språket, med syfte att stärka självkänslan och göra individen mer medveten om sitt unika språk?



Lycka till! :)

Jimmy/CoachCorner.se

2009-08-14 @ 20:52:16
URL: http://coachcornerse.wordpress.com
Postat av: Svenskaläraren

Jimmy: jo tack, tanken har slagit mig...vi får se vad framtiden utvisar.

2009-08-15 @ 19:09:24
URL: http://svenskalararen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0