Skadar engelskan det svenska språket?

God middag!

Det finns ett fantastiskt radioprogram på P1 som heter "Ring P1" där folk helt enkelt får ringa in och lätta på hjärtat. Igår var det stora samtalsämnet huruvida engelska låneord påverkar det svenska språket negativt. Frågan lyder då som rubriken i inlägget.

Det fanns de som förfärade över anstormningen av engelska låneverb med svensk böjning. Det var en dam i Virserum, i mörkaste Småland, som under tid hade fört protokoll över journalister i radio och deras användande av dessa. Det var ord som peaka, pitcha, maila och så vidare. Hon menade att det förgör svenska och att man skulle skilja på talspråk och talspråk. En annan hävdar att vi har en svensk akademi som uppriktigt sagt skiter i svenskans språkvård. Han jämför det med den islandska varianten där mångden låneord inte alls har samma dignitet varpå det isländska språket är mer intakt.

Personligen tror jag att engelskan stärker språket. I ett mer och mer globaliserat samhälle behövs låneord av alla dess slag för att språket ska överleva. Samhället kommer inte, trots antaglobaliseringsaktioner, att sluta globaliseras. För att svenskan ska fortsätta utvecklas måste språket mixas. Inom 10 så kommer vi ha kinesiska låneord, eller indiska, eller ja, you name it...

Språket följer samhällets utveckling och då kommer det att globaliseras vare sig vi vill eller inte.

Musiktips: Bob Hund - Det skulle vara lätt för mig och säga att jag inte hittar hem, men det gör jag; tror jag
En fantastisk och mycket underskattad rockorkester.

Tills dess...
Mannen i skuggorna...

Kommentarer
Postat av: Björn

Det skadar inte, det utvecklar. Vad kommer ord som hand, finger, fot ifrån må tro?

Bob hund? no way.. jag har gett dem många chanser, men det går fan inte.



Jo, kolla om nån vill köpa min bok.

/Segerberg

2009-08-27 @ 10:47:51
Postat av: Robin Lind

Intressant läsning!

Har börjat på bloggen nu. Så det är bara att titta förbi en stund.

Reflektera gärna.



MVH Robin

http://syndendesign.blogg.se/

2009-10-23 @ 13:05:28
URL: http://syndendesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0