Språkliga undantag och turnépremiär

God eftermiddag informationsmotorvägstrafikanter!

I föregående inlägg så använde jag mig av ordet undantag. Det svenska språket är fantastiskt på alla sätt och vis men det följer en ganska svag logik., det vill säga att det kryllar av undantag. I engelskan, tyskan och säkerligen många andra språk så är logiken betydligt större i dess oregelbundenhet, det är nästan att man kan räkna ut hur det ska bli. I svenskan är det många fall raka motsatsen. En tanke som slår mig:

Är det inte det som gör svenskan unik?

VIsst det finns oregelbundhet i engelskan verb till exempel, men jag vill dock hävda att den svenska oregelbundheten är mer oregelbunden än andra språk. Svenskan är unik. Inforsandet av utländska låneord flödar in över våra språkliga gränser och svenskan blir allt mindre svensk. Vad som däremot är skönt när det gäller nyordandet är att många försvenskas i ordbildningen. Maila - mejla,  bluray - blåstråle och många fler exempel.

Jag undervisade en kortare sejour i Svenska som andra språk och fick då ibland frågan om varför blir det såhär. Trots mina universitetsår och svenskastudier så kunde jag inte ge något annat svar än:

- Jag vet inte varför, det är bara att lära sig.

Jag tillade däremot hela tiden att det är det som gör svenskan unik. Studenterna muttrade nog mest, medans jag själv blev mer klar på att svenskan är ett underbar, litet, unikt och oregelbundet språk. Svenskan är undantag.

http://www.sprakradet.se/ är en mycket rolig sida som bland mycket annat listar nyord. Där kan man läsa att en talesätt i Tyskland för en idyllisk miljö kallas för bullerbysondromet och att celebritariat är en blandning av celebritet och proletariat. Det vill säga en kändis som inte är tillräckligt känd för att bara vara kändis utan måste jobba vid sidan av. Hur som helst kul sida om språk.

I stereon nu Springsteen - som alltid. WOAD - turnén har startat i staterna nu med riktigt intressanta setlist. Igår i Austin, Texas dammade han både I´m a rocker och Sherry Darling den som endå vore där...

Tills dess...

Mannen i skuggorna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0